Partner serwisu
Biznes i przemysł

Mark Hiller (RECARO): Podwoimy naszą produkcję w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Mark Hiller (RECARO): Podwoimy naszą produkcję w Polsce
fot. Piotr Bożyk
Podczas Aircraft Interiors Expo 2025 w Hamburgu gościmy na stanowisku firmy RECARO gdzie oprócz oglądania fotelowych nowości, mamy możliwość porozmawiania o tym biznesie. Naszym rozmówcą jest Mark Hiller, prezes RECARO Holding & RECARO Aircraft Seating. Rozmawiamy z nim o biznesie, planach i wyzwaniach RECARO, a także pytamy o umowę z Embraerem, zakład produkcyjny Recaro AS w Świebodzinie i zamówienie foteli przez PLL LOT do retrofitu boeingów B787 Dreamliner.

Piotr Bożyk, Rynek Lotniczy: Jak wygląda działalność firmy RECARO Aircraft Seating (AS)? Czy zamówienia nadal przekraczają możliwości produkcyjne firmy?

Mark Hiller, CEO RECARO Holding & RECARO Aircraft Seating: Tak, zdecydowanie tak jest. Nasz biznes wciąż rośnie i to bardzo szybko. Mamy obecnie zarejestrowane zamówienia na nowe fotele, które przekraczają wartość 2 mld euro. Na przestrzeni ostatniego roku wygenerowaliśmy przychód dla RECARO Aircraft Seating w wysokości 588 mln euro, co oznacza, że nasz portfel zamówień jest mniej więcej zapełniony na kolejne trzy lata lub nieco więcej. Prognozujemy dalszy wzrost w nadchodzących latach i aby wesprzeć tę ekspansję, RECARO AS uruchomiło globalny program „fit4growth”, którego celem jest ułatwienie płynnego zwiększenia produkcji w miarę jak branża lotnicza przekracza poziomy sprzed pandemii.

W branży lotniczej wiele się mówi o łańcuchu dostaw. Jakie wyzwania związane z łańcuchem dostaw stoją przed firmami takimi jak RECARO w 2025 roku?

Po pierwsze, nasz łańcuch dostaw działa, ale na pewno musimy włożyć więcej wysiłku niż dawniej, aby naprawdę monitorować nasz łańcuch dostaw i zapewnić, że otrzymujemy wszystkie części na czas. Na pewno koszty materiałowe z uwzględnieniem całej inflacji są teraz nieco wyższe. Większy koszt oznacza większy wysiłek w celu zabezpieczenia go, ale poza tym, sądzimy, że działa on dobrze.

Jakie narzędzia posiadacie, aby sprostać wyzwaniom z łańcuchem dostaw?

Patrzymy i analizujemy to z różnych poziomów. Po pierwsze, mamy kilka miejsc, które mogą produkować fotele. Moglibyśmy produkować fotele w Polsce oraz w Niemczech. Więc jeśli gdzieś w którymś miejscu pojawi się wyzwanie, to możemy zmienić zakład produkcyjny. Ale mamy także z punktu widzenia łańcucha dostaw drugie lub trzecie źródło. Więc jeśli jeden dostawca części może mieć braki, możemy przełączyć się na innego. I tak co również robimy, posiadamy własne narzędzia. Więc jeśli byłby poważny problem z jednym dostawcą, moglibyśmy również zabrać narzędzia i przenieść je do innego dostawcy.

Kto jest waszym największym klientem w przypadku zakupu foteli?

Ciężko to jasno określić, bo to się zmienia z roku na rok. Ale na pewno w każdym regionie mamy naprawdę dużych klientów. Na przykład, grupa IAG, to duży klient właśnie dlatego, że składa się na tą grupę m.in. British Airways i Iberia. Gdy prowadzimy program modernizacji wnętrz, to tutaj np. Cathay Pacific jest również dużym klientem. W Stanach Zjednoczonych jest to linia Alaska Airlines, ponieważ w dużej mierze używają praktycznie naszych siedzeń, tak więc to również ogromny klient.



Czy w ostatnim roku pozyskaliście nowych/pierwszych klientów?

W zeszłym roku pozyskaliśmy linie Southwest Airlines, które zostały naszym pierwszym klientem. Inni klienci/linie lotnicze oczekują na ogłoszenie. Ale nic więcej nie mogę powiedzieć, bo jeszcze nie jest to oficjalna informacja.

W 2023 roku firmy Recaro Aircraft Seating i Embraer podpisały umowę dotyczącą opracowania katalogu foteli SFE (Supplier Furnished Equipment) dla samolotów z rodziny E-Jet E1 i E2. Jak przebiega ta współpraca?

Embraer wybierając RECARO jako dostawcę foteli do katalogu, jest ukłonem w stronę naszego silnego partnerstwa i tego, jak dobrze nasze wysokiej jakości produkty współpracują ze sobą, aby podnieść jakość wrażeń pasażerów. Nasze wejście na regionalny rynek odrzutowców spotkało się z dużym odzewem, a umieszczenie naszych foteli w katalogu SFE pomoże nam przenieść obsługę klienta na wyższy poziom.

Sama współpraca wygląda bardzo dobrze. Na pewno już dostarczamy fotele w ramach kontraktu SFE do Embraera. Tutaj wiem, że na pewno takie fotele trafiają dla linii KLM Cityhopper (E195-E2) i Finnaira (E190). Według ostatnich informacji, cała oferta i jej oficjalny start oferowania miejsc SFE, to mniej więcej połowa tego roku.

Czy w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się nowych produktów firmy Recaro?

Po pierwsze, jest wiele nowych funkcji w produktach już istniejących, które już zaraz zobaczysz. A na pewno z każdym programem retrofitu czy zakupu dla klienta pojawiają się również nowe możliwości i rozwiązania. Obecnie mamy zupełnie nową gamę produktów i innowacyjnych technologii mających na celu zdefiniowanie na nowo komfortu pasażerów i ich jakości. Obejmuje to fotele R3, R4 i R7. Na AIX prezentujemy także nowy fotel dla samolotów eVTOL. (przyp. red. więcej informacji AIX: Nowości od Recaro, w tym debiut fotela dla eVTOL)

Przejdźmy do Polski. Jak działa fabryka w Świebodzinie? Czy są jakieś plany dotyczące jej dalszego rozwoju i wzrostu zatrudnienia?

Tak, przede wszystkim jesteśmy bardzo zadowoleni z naszej fabryki w Polsce. Mamy tutaj zakład od ponad 15 lat, więc jakość oraz produktywność są na bardzo dobrym i wysokim poziomie. Produkujemy tutaj nie tylko fotele lotnicze, ale także te na rynek kolejowy. Obecnie zatrudniamy około 600 pracowników i działamy mniej więcej na maksimum. Dlatego postanowiliśmy rozbudować nasze obiekty i podwoić nasze możliwości. Prace budowlane i konstrukcyjne rozpoczną się jeszcze w tym roku, a następnie w przyszłym roku planujemy inauguracje rozbudowanego zakładu.

Czy fotele lotnicze są również produkowane w Polsce?

Robimy dwie rzeczy. Są fotele kolejowe, ale większość produkcji to naprawdę fotele lotnicze, konkretniej fotele klasy ekonomicznej dla wąsko i szerokokadłubowych samolotów, więc to jest portfolio foteli R1, R2 oraz R3. Produkujemy tutaj także pokrowce na siedzenia. W tej chwili Polska jest naszym wewnętrznym i jedynym źródłem produkowanych pokrowców.


Fotele R3 RECARO produkowane w Polsce. Takie siedzenia trafią do boeingów B787-8 PLL LOT

Czy fotele do modernizacji samolotów PLL LOT będą pochodzić z tej fabryki?

Fotele dla klasy ekonomicznej, tak. Model R3 zostanie dostarczony do LOT-u ze Świebodzina. Fotele klasy premium PL3530 i biznes CL6720 zostaną wyprodukowane w Niemczech, ponieważ jest to obecnie jedyna lokalizacja, w której produkujemy fotele premium.

Jak przebiega produkcja zamówienia dla LOT? Kiedy rozpoczną się pierwsze dostawy foteli?

Ponieważ zaszła trochę zmiana, myślę, że ze strony zamawiającego, to dostawa pierwszej partii foteli będzie miała miejsce w połowie przyszłego roku.

Zdjęcia w artykule: materiały własne autora.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

AIX: Airbus i Panasonic wspólnie opracują platformę Connected Aircraft

Biznes i przemysł

AIX: Airbus i Panasonic wspólnie opracują platformę Connected Aircraft

Piotr Bożyk 11 kwietnia 2025

AIX: Airbus prezentuje First Class Experience dla A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

AIX: Nowości od Recaro, w tym debiut fotela dla eVTOL

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

United: Prezentacja nowej kabiny Elevated dla B787-9 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

United: Prezentacja nowej kabiny Elevated dla B787-9 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 14 maja 2025

AIX: Nowości od Recaro, w tym debiut fotela dla eVTOL

Pasażer i linie lotnicze

Recaro i Embraer opracują fotele dla samolotów E-Jet E1 i E2

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

AIX: Airbus i Panasonic wspólnie opracują platformę Connected Aircraft

Biznes i przemysł

AIX: Airbus i Panasonic wspólnie opracują platformę Connected Aircraft

Piotr Bożyk 11 kwietnia 2025

AIX: Airbus prezentuje First Class Experience dla A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

AIX: Nowości od Recaro, w tym debiut fotela dla eVTOL

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

United: Prezentacja nowej kabiny Elevated dla B787-9 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

United: Prezentacja nowej kabiny Elevated dla B787-9 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 14 maja 2025

AIX: Nowości od Recaro, w tym debiut fotela dla eVTOL

Pasażer i linie lotnicze

Recaro i Embraer opracują fotele dla samolotów E-Jet E1 i E2

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij